نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
کلیدواژهها
دنیای نوین در ایجاد پیشرفتهای علمی و تأمین رفاه مادی نسبی آدمی دستاوردهای مورد توجهی داشته و آنچه را تاکنون نتوانسته به آن دست یابد و ناتوانی خود را بیش از پیش نشانداده است، در حوزه اخلاق و رفتار اخلاق مدارانهی انسانی میباشد؛ بشر در این زمینه رشدی که نداشته بلکه عقبگردی از خود بجای گذاشته است. خلأ اخلاقی، جوامع بشری را امروز تهی ساخته و گرفتار مشکلاتی نموده است. با اینکه این مهم دلمشغولی همیشگی بشر بوده و هست و طرح معنا بخشی به زندگی و طرح معنویتگرایی، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروزه برای ایجاد پیوند میان ارزشهای دنیای سنتی و دنیای نوین در حوزههای مختلف مورد توجه قرار گرفته تا از معضل اخلاقی بهوجود آمده رهای یابد (قنبری و کریمی، ١٣٩٥، ص١٠٠).
با توجه به موضوع پژوهش مورد نظر، یعنی «هوش معنوی[1]» که در چند دههی اخیر این مفهوم مورد توجه ویژۀ اندیشوران علوم انسانی و روانشناسان قرار گرفته تا بکارگیری از این موهبت الهی زمینههایی را برای رفع یا دفع مشکلات رفتاری افراد فراهم سازند. لذا تلاش مستمر پژوهشگران بهویژه روانشناسان طی سالها در پی یافتن معیار مناسبی بود تا بتواند، بر اساس آن ویژگیهای فردی، میزان تناسب و هماهنگی افراد با محیط پیرامون و نیز میزان موفقیت آنان در زندگی را پیشبینی کند. لذا آنان هوش را بهعنوان یک استعداد و نیروی بیبدیل یافتند تا با کمک آن بتوانند به زندگی بهبود بخشند و زندگی را متحول سازند؛ ازاینرو، پژوهشگران، هوش را براساس کارکرد به چند نوع تقسیم نمودهاند؛ و میزان موفقیت افراد را در زندگی بر اساس سطح هوش آنان مورد ارزیابی و پیشبینی قرار دادند؛ و با توجه به این مهم، هوش معنوی زیربنای نیازها و کششهای درونی آدمیان محسوب میشود. از این رو، این هوش میتواند نقش اساسی و ممتازی را در زندگی و در ارتقا و تأمین سلامت روانی داشته باشد.
بنابراین، با نگاهی به موضوع این پژوهش و جایگاه هوش معنوی در زندگی رابطهی این هوش با دو مفهوم بسیار مهم، کاربردی و مورد نیاز در زندگی و بویژه در نظام آموزش و پرورش، یعنی خودکارآمدی و مسئولیتپذیری مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.
خودکارآمدی[2]یکی از قابلیتهای مهم آدمی و مفهومی بسیار کاربردی است که نقش اساسی آن در سازندگی و نظمبخشی زندگی و شایستگی انسان حیاتی است، بهگونهای که توفیق در انجام وظایف توسط افراد با مهارتهای نزدیک بههم در موقعیتهای متفاوت به صورت ضعیف، متوسط و یا قوی، به تغییر باورهای کارآمدی آنان بستگی دارد. باورها ممکن است تحت تأثیر خودتردی قرار گیرند و افراد مستعد در شرایطی با باور سست نسبت به خود از تواناییهای موجود بهره کمتری ببرند (باندورا[3]، 1997). بیگمان خودکارآمدی، عاملی مهم برای انجام موفقیتآمیز عملکرد و مهارتهای اساسی لازم برای انجام مسئولیت میباشد. لذا خودکارآمدی برای یک زندگی ایدهآل و مملو از موفقیت، کشف و شکوفایی استعدادهای نهفته انسانی و بالا بردن ظرفیت در راستای زندگی ضرورت دارد.
یکی دیگر از مفاهیم مورد بررسی رابطه «مسئولیتپذیری» با هوش معنوی میباشد. بنابراین، هرگاه انسان متعهد به انجام کاری میشود در واقع مسئولیت انجام آن کار را پذیرفته است. مسئولیتپذیری، یعنی پاسخگو بودن در برابر نیازهای خود و دیگران و انجام وظایف فردی و اجتماعی به بهترین شکل ممکن. پس فرد مسئولیتپذیر کسی است که در قبال رفتار خود پاسخگو باشد؛ یعنی مسئولیت سود و زیان وظیفه و یا تکلیفی را بر عهده گرفته است، بپذیرند (الیس و همکاران 1975).
متغیر اصلی و مستقل مورد پژوهش، سازه هوش معنوی میباشد؛ هوش معنوی به عنوان یک پارادایم جدید و از مفاهیم مهم است که از پرتو توجه و علاقه روانشناسان به حوزه دین و معنویت نضج گرفته است. هوش معنوی به عنوان یک استعداد ذاتی انسان، توانایی عملکرد همراه با آگاهی و ترحم را دارد؛ در عین حالی که سلامت و آرامش درونی و بیرونی (بردباری) را صرف نظر از شرایطی، حفظ میکند (مک گوار[4]، 1993، به نقل از خلج،1392، ص١٠).
در فرهنگ لغت وبستر، هوش معنوی شامل توانایی فهمیدن، به کاربردن دانش ماهرانه، هدایت خود و محیط شخصی را زیر نفوذ خود در آوردن تعریف میشود (عبداللهزاده و دیگران، ۱۳۸۸، ص ۳۳).
ایمونز هوش معنوی را چارچوبی برای شناسایی و سازماندهی تواناییها و مهارتهای مورد نیاز برای کاربرد انطباقی معنویت، تعریف کرده است (ایمونز، 1999).
بولینگ[5] (1998) معتقد است هوش معنوی نوعی دانش میباشد که سبک زندگی را بیان میکند و شناختی را تبیین میسازد که اعمال انسانی را در پدیده اصلی وجود اولویتبندی میکند و گستره زندگی را در عشق توسعه میدهد (کرچتون[6]، 2008: 28).
زوهر و مارشال[7] هوش معنوی را به عنوان، هوشی که انسانها به کمک آن مشکلات معناداری و ارزش زندگی خود را حل میکنند، هوشی که به ما یاری میرساند تا اعمال و زندگی خود را در مفهومی ژرف و عمیقتر قرار دهیم و هوشی که به ما کمک میکند تا ارزیابی کنیم که کدام اقدام و مسیر زندگی معنای بیشتری از دیگری دارد (زوهر و مارشال، 2000).
لوین[8] بیان میکند که هوش معنوی زمانی ابراز میشود که زندگی روزانه خود را با معنویت همراه کنیم (لوین، 2000). ولمن[9] هوش معنوی را به صورت ظرفیت انسان در پرسیدن سوالات غائی در مورد معنی زندگی و بهطور همزمان، تجربه ارتباط یکپارچه میان هر یک از ما و جهانی که در آن زندگی میکنیم، تعریف میکند (ولمن، 2001).
کینگ[10] هوش معنوی را این چنین تعریف کرده است: مجموعهای از ظرفیتهای ذهنی که به هوشیاری، یکپارچگی و کاربرد انطباقی جنبههای معنوی و جهان مافوق وجودی شخص، کمک میکند و منجر به خروجیهایی مثل تفکر وجودی عمیق، افزایش معنا، شناسایی عالم مافوق و سلطه حالتهای معنوی میشود (کینگ، 2008).
نوبل[11] و وگان معتقدند مؤلفههای هشتگانهای که نشاندهندهی هوش معنوی رشد یافته هستند عبارتند از: درستی و صراحت، تمامیت، تواضع، مهربانی، سخاوت، تحمل، مقاومت و پایداری و تمایل به برطرف کردن نیازهای دیگران (به نقل از: نازل، 2004: 63).
مک مولن[12] معتــقد است ارزشهایی ماننــد شجاعت،[13] یکپارچگی، شهود[14] و دلسوزی[15] از مؤلفههای هوش معنوی هستند. همچنین وی معتقد است بین بصیرت و هوش معنوی رابطه وجود دارد و در مقابل، استرس ضد شهود است. وی یکی از راههای افزایش بصیرت را توجه آرامشبخش عنوان میکند. از نظر مولن نگرانی، تلاش فزاینده و نافرجامی است که به دلیل تأخیر در تصمیمگیری روی میدهد (مک مولن، 2003).
بروس لیچفیلد[16]مشخصات هوش معنوی را اینگونه مطرح میکند: آگاهی از تفاوت؛ شگفتی، حس ماوراءالطبیعه و تقدس؛ حکمت و خرد؛ آگاهی و دوراندیشی، توان گوش دادن (ساکت بودن و به ندای خداوند گوش دادن)؛ هنگام آشفتگی و تناقض و دوگانگی آرام بودن؛ تعهد، فداکاری و ایمان (غباری بناب و همکاران، ١٣٨٦، ص١٢٥-١٤٧).
بنابراین پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سئوال است: رابطهی هوش معنوی با مسئولیتپذیری و خودکارآمدی طلاب المصطفی– قم چیست؟
هر محقق و پژوهشگری براساس و نوع تحقیقی که انجام میدهد، روش تحقیق خاص و متناسب با آن را در پیش میگیرد. در این پژوهش از روش توصیفی از نوع پیمایشی برای تعیین رابطهی هوش معنوی با مسئولیتپذیری و خودکارآمدی، از روش همبستگی برای تعیین ارتباط معنادار یا نبود ارتباط میان این متغیرها استفاده شده است. در روش همبستگی، علیت بین متغیرها را نشان نمیدهد بلکه صرفاً رابطهی بین متغیرها را نشان میدهد. پژوهش حاضر به روش همبستگی انجامشده که در آن رابطهی بین سه متغیر، یعنی هوش معنوی با مسئولیتپذیری و خودکارآمدی در محصلان المصطفی مورد بررسی قرار گرفته است.
در این پژوهش، جامعه آماری عبارت است از: تمام محصلان جامعه المصطفی در همهی سطوح تحصیلی در شهر قم که از میان آنها تعداد 350 نفر دانشجو و دانش پژوه بهعنوان نمونه بهصورت خوشهای تصادفی انتخاب شدهاند و تعداد 306 به سوالات پاسخ دادند.
ابزار پژوهش
برای جمعآوری دادهها در این پژوهش، از سه پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه هوش معنوی کینگ (SISRI)، پرسشنامه مسئولیتپذیری نعمتی (۱۳۷۸) و پرسشنامه مسئولیتپذیری نعمتی (1378) و پرسشنامه خودکارآمدی شرر (GSES) . پرسشنامه هوش معنوی کینگ (SISRI) در سال ۲۰۰۸ توسط کینگ طراحی و ساخته شد و یکی از پرسشنامههای استاندارد میباشد. پرسشنامه کینگ دارای ۲۴ گویه است و چهار زیر مقیاس دارد: تفکر وجودی انتقادی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی و بسط حالت هشیاری. هر چه فرد نمرهی بالاتری در این پرسشنامه بگیرد دارای هوش معنوی بیشتری است.
در پژوهش رقیب و همکاران (1389) پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 برآورد شد. روایی صوری و محتوایی مقیاس توسط متخصصان روانشناسی مورد تایید قرار گرفت. برای برآورد روایی همگرایی از پرسشنامهی تجربهی معنوی غباری بناب به طور همزمان استفاده شده که ضرایب همبستگی این دو پرسشنامه 66/0 به دست آمده است. برای محاسبهی روایی سازه مقیاس از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی مرتبهی اول استفاده شد. نتیجههای به دست آمده نشان داد که این مقیاس ابزاری پایا برای سنجش هوش معنوی است و با توجه به روایی و پایایی مناسب، آن را میتوان در محیطهای آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاه استفاده نمود (رقیب و همکاران، 1389، ص164-141).
پژوهشی دیگر سید حمید شریفنیا و همکاران، تحت عنوان بررسی ویژگیهای روانسنجی هوش معنوی کینگ در جانبازان جسمی جنگ ایران و عراق، در سال (1393) انجام گرفت. در این مطالعهی مقطعی، 211 جانباز شرکت کردند. تحلیل مؤلفههای اصلی با استفاده از چرخش واریماکس بهمنظور بررسی ساختار عاملی پرسشنامه هوش معنوی کینگ انجام شد. ثبات درونی و برونی پرسشنامه به ترتیب با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و شاخص درون خوشهای بررسی شد. یافتهها ثبات درونی سؤالات مقیاس هوش معنوی کینگ به روش آلفای کرونباخ 872/0 و شاخص همبستگی درون خوشهای (89-84:%95 CI) 872% محاسبه شد. روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بهدست آمد که 3 عامل با ارزش را، از (87/0، 89/0، 51/0) نشان داد.
در پرسشنامهی کینگ (2008) هر فرد نمرهی بالاتری بگیرد از هوش معنوی بالاتری بهره دارد. کینگ پایایی کلی این مقیاس را در یک نمونه 619 نفری به کمک ضریب آلفای کرونباخ 95/0 گزارش کرد (کینگ، 2008).
پرسشنامه مسئولیتپذیری نعمتی (1378) در مراکز علمی به آزمون گذاشته شده است و از روایی و پایایی خوب برخوردار میباشد که حاوی 50 سوال سنجیده شده است. قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازهگیری هر آنچه اندازه میگیرد یعنی اینکه ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد (سرمد و همکاران،1390). در پژوهش محسنی (1392) برای سنجش پایایی پژوهش حاضر، از دو روش بازآزمایی و روش آلفای کرونباخ جهت همسانی درونی استفاده شده است. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 92% محاسبه شد که نشان دهندهی پایایی مناسب آن است (سرمد، 1390). نتایج نشان داد که آزمون از هفت عامل تشکیل شده و اشتراکات سوالها (همبستگی تکتک سوالات با مفهوم کلی آزمون یعنی مسئولیتپذیری) بین48% و 78% و اکثراً بالا بوده است. بررسی روایی سازه از طریق تفاوتهای گروهی نیز بر روی دو گروه با مسئولیتپذیری بالا و پایین، با استفاده از آزمون t برای گروههای مستقل صورت گرفت که نتایج تفاوت معنیداری را در تمامی هفت عامل ذکر شده نشان داد. یعنی آزمون مسئولیتپذیری نعمتی به خوبی توانسته این دو گروه را از یک دیگر تفکیک کرده و از روایی سازهی بالایی برخوردار بوده است. فیاض و همکاران (1396) برای تبیین موضوع (بررسی رابطهی روشهای تربیتی مادران با مسئولیتپذیری پسران (با تاکید بر آموزههای تربیت اسلامی) که جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعدادد 300 نفر از دانشآموزان پسر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این مطالعه روایی هر دو پرسشنامه به صورت محتوایی و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0 و 92/0 محاسبه شد. حیاتی و همکارش (1396) در پژوهشی تحت عنوان «بررسی رابطهی بین تجارب معنوی و مسؤلیتپذیری زنان با انسجام خانواده در زنان تحت پوشش کمیتهی امام خمینی» با استفاده از پرسشنامه نعمتی پویایی و روایی داشتن به اینگونه ثابت نمودند که مسؤلیتپذیری با ضریب بتا (395/0+) را نشان داد (مژگان حیاتی و همکاران، 1396).
در پرسشنامهی خودکارآمدی شرر (GSES) برای سنجش خودکارآمدی از مقیاس خودکارآمدی شرر استفاده میشود. این مقیاس تحت عنوان یک پرسشنامه توسط شرر و همکاران ارائه شد که شامل 17 سئوال به صورت کاملاً موافق تا کاملاً مخالف میباشد. روایی و پایایی پرسشنامه در پژوهش براتی بختیاری به میزان 79/0 و همچنین در پژوهش ملکشاهی و همکاران 73/0 اثبات شده است. لذا این مقیاس از نظر آماری قابل توجیح میباشد.
بهمنظور سنجش باورهای خودکارآمدی دانشجویان، از پرسشنامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) استفاده شد. این مقیاس که برای خودکارآمدی عمومی در نظر گرفته شده، دارای 17 ماده میباشد. برای هر مادهی این مقیاس 5 پاسخ پیشنهاد شده که بر هر ماده 1 تا 5 امتیاز تعلق میگیرد. این 5 پاسخ عبارتند از: کاملاً مخالف، مخالف، بینظر، موافق و کاملاً موافق. نمرات بالاتر بیانگر خودکارآمدی قویتر و نمرات پایینتر بیانگر خودکارآمدی ضعیفتری میباشد. در پژوهش جهانی (1388) نیز با استفاده از آلفای کرونباخ ضریب پایایی برابر با 740/0 بدست آمد.
شرر (1982) اعتبار محاسبه شده از طریق آلفای کرونباخ برای خودکارآمدی عمومی را 76/0 ذکر میکند. روایی این مقیاس از طریق روایی سازه به دست آمده است. در پژوهشی که به منظور بررسی اعتبار و روایی این مقیاس توسط براتی انجام گرفت، مقیاس بر روی 100 آزمودنی که دانشآموزان سوم دبیرستان بودند اجرا شد؛ همبستگی (61/0) به دست آمده از 2 مقیاس عزت نفس و خودارزیابی با مقیاس خودکارآمدی در جهت تأیید روایی سازه این مقیاس بود (اعرابیان، 1383).
بختیاری براتی (۱۳۷۶) برای سنجش روایی سازهای مقیاس خودکارآمدی عمومی، نمرات بهدست آمده از این مقیاس را با اندازههای چندین ویژگی شخصیتی (مقیاس کنترل درونی و بیرونی راتر، خرده مقیاس کنترل شخصی، مقیاس درجه اجتماعی مارلو و کران و مقیاس شایستگی بین فردی روزنبرگ) همبسته کرد که همبستگی پیشبینی شده بین مقیاس خودکارآمدی و اندازههای خصوصیات شخصیتی متوسط (۰/۶۱ و در سطح ۰/۵۰ معنادار) و در جهت تایید سازه مورد نظر بود (به نقل از کرامتی و شهرآرای، ۱۱۰:۱۳۸۳).
همچنین ضریب پایایی مقیاس با استفاده از روش دو نیمه کردن آزمون گاتمن برابر ۰/۷۶ و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۰/۷۹ به دست آمده است (شمائیزاده و عابدی، ۲۰۰۵). همچنین در پژوهش وقری (۱۳۷۹) برای بررسی پایایی خودکارآمدی، آلفای کرونباخ ۰/۸۵ بهدست آمده است. نجفی (۱۳۸۰) نیز ۳۰ نفر از آزمودنیها را بصورت تصادفی جدا کرد و آزمون خودکارآمدی را برای آنها اجرا نمود و آلفای کرونباخ برابر با ۰/۸۳ و از طریق روش اسپیرمن- براون نیز ۸۳% بهدست آمد. در پژوهش گنجی و فراهانی (۱۳۸۸) به روش آلفای کرونباخ ضریب پایانی ۸۱% بهدست آمد.
در واقع جدول همبستگی پرسون، همبستگی و نبود همبستگی میان متغیرها را نشان میدهد.
جدول 1: همبستگی میان زیر مقیاسهای هوش معنوی با مسئولیتپذیری |
||||||
همبستگی پیرسون |
تفکروجودی |
تولید معنا |
آگاهی متعالی |
حالت هشیاری |
مسئولیتپذیری |
|
تفکر وجودی انتقادی |
همبستگی |
1 |
.508** |
.674** |
.526** |
.267** |
سطح معناداری |
|
.000 |
.000 |
.000 |
.000 |
|
تعداد |
306 |
306 |
306 |
306 |
306 |
|
تولید معنا |
همبستگی |
.508** |
1 |
.511** |
.353** |
.224** |
سطح معناداری |
.000 |
|
.000 |
.000 |
.000 |
|
تعداد |
306 |
306 |
306 |
306 |
306 |
|
آگاهی متعالی |
همبستگی |
.674** |
.511** |
1 |
.506** |
.292** |
سطح معناداری |
.000 |
.000 |
|
.000 |
.000 |
|
تعداد |
306 |
306 |
306 |
306 |
306 |
|
حالت هوشیاری |
همبستگی |
.526** |
.353** |
.506** |
1 |
.260** |
سطح معناداری |
.000 |
.000 |
.000 |
|
.000 |
|
تعداد |
306 |
306 |
306 |
306 |
306 |
|
مسئولیتپذیری |
همبستگی |
.267** |
.224** |
.292** |
.260** |
1 |
سطح معناداری |
.000 |
.000 |
.000 |
.000 |
|
|
تعداد |
306 |
306 |
306 |
306 |
306 |
با توجه به sig یا سطح معناداری کمتر از 5 درصد را نشان میدهد، در این صورت H صفر ما رد شده و همبستگی معناداری بین متغیرها پذیرفته میشود؛ این جدول از آزمون ضریب همبستگی میان متغیرها در حد مثبت بالایی را نشان میدهد؛ لذا، ضریب همبستگی میان تفکر وجودی انتقادی و مسئولیتپذیری 26/0، میان تولید معنا و مسئولیتپذیری 22/0، میان آگاهی متعالی و مسئولیتپذیری 29/0 و میان حالت هوشیاری و مسئولیتپذیری 26/0 میباشند. بنابراین، همبستگی مذکوری در آزمون درصد بالای از اطمینان در جامعۀ آماری مورد نظر را نشان میدهد.
جدول 2: همبستگی میان زیرمقیاسهای هوش معنوی با خودکارآمدی
همبستگی پیرسون |
تفکروجودی |
تولید معنا |
آگاهی متعالی |
حالت هشیاری |
خودکارآمدی |
|
تفکروجوی انتقادی |
همبستگی |
1 |
.508** |
.674** |
.526** |
.119* |
سطح معناداری |
|
.000 |
.000 |
.000 |
.038 |
|
تعداد |
306 |
306 |
306 |
306 |
306 |
|
تولید معنا |
همبستگی |
.508** |
1 |
.511** |
.353** |
.090 |
سطح معناداری |
.000 |
|
.000 |
.000 |
.118 |
|
تعداد |
306 |
306 |
306 |
306 |
306 |
|
آگاهی متعالی |
همبستگی |
.674** |
.511** |
1 |
.506** |
.061 |
سطح معناداری |
.000 |
.000 |
|
.000 |
.285 |
|
تعداد |
306 |
306 |
306 |
306 |
306 |
|
حالت هوشیاری |
همبستگی |
.526** |
.353** |
.506** |
1 |
.028 |
سطح معناداری |
.000 |
.000 |
.000 |
|
.623 |
|
تعداد |
306 |
306 |
306 |
306 |
306 |
|
خودکارآمدی |
همبستگی |
.119* |
.090 |
.061 |
.028 |
1 |
سطح معناداری |
.038 |
.118 |
.285 |
.623 |
|
|
تعداد |
306 |
306 |
306 |
306 |
306 |
در این جدول از آزمون ضریب همبستگی میان متغیرها، مثبت همبستگی در سطح پایین را نشان میدهد؛ لذا همبستگی میان تفکر وجودی انتقادی و خودکارآمدی سطح 11/0؛ و در میان تولید معنا و خودکارآمدی 09/0، میان آگاهی متعالی و خودکارآمدی 06/0 و میان حالت هوشیاری و خودکارآمدی 02/0 به این صورت میباشد.
آزمون رگرسیون برای درک شدت رابطهی بین متغیرها انجام میگیرد. ازاینرو، توسط این آزمون شدت و میزان همبستگی بین متغیرهای وابسته و مستقل تبیین میگردد. لذا برای نشان دادن مدل رابطهی بین متغیرها از معادله خط برگشت یا رگرسیون استفاده میشود تا شکل رابطهی بین متغیرها که قادر به پیشبینی و تعیین مقدار متغیر وابسته بر حسب متغیر مستقل خواهد بود، تعیین میگردد.
جدول3: تبیین میزان همبستگی میان تفکر وجودی انتقادی با مسئولیتپذیری
Model |
R |
R 2 |
تنظیمشدهR2 |
خطای استاندارد |
1 |
.267a |
.071 |
.068 |
4.31569 |
بررسی دادههای پرسشنامه این جدول نشان میدهد که مقدار همبستگی چندگانه (R) بین تفکر وجودی انتقادی یعنی متغیر برابر است (26/0) و مجذور آن (R2) (06/0) را نشان میدهد چنانچه ملاحظه میشود با توجه به ضریب همبستگی(R) نشان دهندهی وجود رابطهی متغیر مستقل با متغیر وابسته است اما مقدار ضریب تعدیل شده ( ) که برابر با 06/0 را نشان میدهد که همبستگی 06/0 بین متغیر وابسته و متغیر مستقل یعنی تفکر وجودی انتقادی با مسئولیتپذیری وجود دارد.
با توجه به نتایج آزمون رگرسیون میتوان ادعا کرد که تفکر وجودی انتقادی نقش تعیین کننده نسبت مسئولیتپذیری را دارد.
جدول 4: مشخصات آماری تحلیل واریانس رگرسیون تفکر خود انتقادی و مسئولیتپذیری
Model |
مجموع مجذورات |
درجه آزادی |
مجذور میانگین |
F |
سطح معناداری |
|
1 |
Regression |
434.136 |
1 |
434.136 |
23.309 |
.000b |
باقی مانده |
5662.048 |
304 |
18.625 |
|
|
|
کل |
6096.184 |
305 |
|
|
|
بررسی دادههای پرسشنامه در جدول شماره 4 نشان میدهد که نمونه رگرسیون میتوان بهطور معناداری تغییرات متغیر وابسته را پیشبینی کند. چنان چه میزان بهدستآمده در تحلیل واریانس رگرسیون اگر کمتر از (05/0) باشد نتیجه گرفته میشود که تفکر وجودی انتقادی در مسئولیتپذیری نقش خوبی دارد و میزان معناداری نیز در سطح 000/0 را نشان میدهد. بنابراین سطح معناداری، نتایج رگرسیون را تأیید میکند. لذا، در این جدول، معنیداری مقدار آزمون (f) 309/23 و معناداری 000/0 درسطح خطای کوچک تر از 05/0 را نشان میدهد؛ پس میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیون تحقیق مرکب از متغیر مستقل چهار مقیاسه و یک متغیر وابسته مدل خوبی بوده و مجموع متغیرهای مستقل میتوانند متغیر وابسته را پیشبینی کنند.
جدول5: تبیین میزان همبستگی میان تولید معنای شخصی با مسئولیتپذیری
Model |
R |
R Square |
Adjusted R Square |
Std. Error of the Estimate |
1 |
.224a |
.050 |
.047 |
3.92283 |
|
بررسی دادههای پرسشنامه این جدول نشان میدهد که مقدار همبستگی چندگانه (R) بین تولید معنای شخصی یعنی متغیر برابر است (22/0) و مجذور آن (R2) (05/0) را نشان میدهد. چنانچه ملاحظه میشود با توجه به ضریب همبستگی(R) نشان دهندهی وجود رابطه متغیرهای مستقل با متغیر وابسته است اما مقدار ضریب تعدیل شده ( ) برابر با 04/0 را نشان میدهد که همبستگی 04/0 بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل یعنی تولید معنای شخصی با مسئولیتپذیری وجود دارد.
جدول 6: مشخصات آماری تحلیل واریانس رگرسیون تولید معنای شخصی و مسئولیتپذیری
Model |
Sum of Squares |
df |
Mean Square |
F |
Sig. |
|
1 |
Regression |
247.647 |
1 |
247.647 |
16.093 |
.000b |
Residual |
4678.135 |
304 |
15.389 |
|
|
|
Total |
4925.782 |
305 |
|
|
|
بررسی دادههای پرسشنامه در جدول شماره 6 نشان میدهد که نمونهی رگرسیون میتواند بهطور معناداری تغییرات متغیر وابسته را پیشبینی کند. چنان چه میزان بهدستآمده در تحلیل واریانس رگرسیون اگر کمتر از (05/0) باشد نتیجه گرفته میشود که تفکر وجودی انتقادی در مسئولیتپذیری نقش خوبی دارد و میزان معناداری نیز در سطح 000/0 معناداری را نشان میدهد. بنابراین سطح معناداری، نتایج رگرسیون را تأیید میکند. بنابراین در این جدول، معنیداری مقدار آزمون (f) 093/16 و معناداری 000/0 درسطح خطای کوچکتر از 05/0 را نشان میدهد؛ پس میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیون تحقیق مرکب از متغیر مستقل چهار مقیاسه و یک متغیر وابسته مدل خوبی بوده و مجموع متغیرهای مستقل میتوانند متغیر وابسته را پیشبینی کنند.
جدول7: تبیین میزان همبستگی میان آگاهی متعالی با مسئولیتپذیری
Model |
R |
R Square |
Adjusted R Square |
Std. Error of the Estimate |
1 |
.292a |
.085 |
.082 |
3.95641 |
بررسی دادههای پرسشنامه این جدول نشان میدهد که مقدار همبستگی چندگانه (R) بین تولید معنای شخصی یعنی متغیر برابر (29/0) است و مجذور آن (R2) (08/0) را نشان میدهد. چنانچه ملاحظه میشود با توجه به ضریب همبستگی(R) نشان دهندهی وجود رابطه متغیرهای مستقل با متغیر وابسته است اما مقدار ضریب تعدیل شده ( ) برابر با 08/0 را نشان میدهد که همبستگی 08/0 بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل یعنی آگاهی متعالی با مسئولیتپذیری وجود دارد.
جدول 8: مشخصات آماری تحلیل واریانس رگرسیون تولید معنای شخصی و مسئولیتپذیری
|
||||||
Model |
Sum of Squares |
df |
Mean Square |
F |
Sig. |
|
1 |
Regression |
442.545 |
1 |
442.545 |
28.272 |
.000b |
Residual |
4758.579 |
304 |
15.653 |
|
|
|
Total |
5201.124 |
305 |
|
|
|
بررسی دادههای پرسشنامه در جدول شماره 8 نشان میدهد که نمونه رگرسیون میتوان بهطور معناداری تغییرات متغیر وابسته را پیشبینی کند. چنان چه میزان بهدستآمده در تحلیل واریانس رگرسیون اگر کمتر از (05/0) باشد نتیجه گرفته میشود که تفکر وجودی انتقادی در مسئولیتپذیری نقش خوبی دارد و میزان معناداری نیز در سطح 000/0 معناداری را نشان میدهد. بنابراین سطح معناداری، نتایج رگرسیون را تأیید میکند. بنابراین، در این جدول، معنیداری مقدار آزمون (f) 272/28 و معناداری 000/0 درسطح خطای کوچک تر از 05/0 را نشان میدهد؛ پس میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیون تحقیق مرکب از متغیر مستقل چهار مقیاسه و یک متغیر وابسته مدل خوبی بوده و مجموع متغیرهای مستقل میتوانند متغیر وابسته را پیشبینی کنند.
جدول9: تبیین میزان همبستگی میان بسط حالت هوشیاری با مسئولیتپذیری
Model |
R |
R Square |
Adjusted R Square |
Std. Error of the Estimate |
1 |
.260a |
.068 |
.065 |
3.25440 |
بررسی دادههای پرسشنامه این جدول نشان میدهد که مقدار همبستگی چندگانه (R) بین بسط حالت هوشیاری یعنی متغیر برابر (26/0) و مجذور آن (R2) (06/0) را نشان میدهد. چنانچه ملاحظه میشود با توجه به ضریب همبستگی(R) نشان دهنده وجود رابطه متغیرهای مستقل با متغیر وابسته است اما مقدار ضریب تعدیل شده ( ) برابر با 06/0 را نشان میدهد که همبستگی 06/0 بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل یعنی بسط حالت هوشیاری با مسئولیتپذیری وجود دارد.
جدول 10: مشخصات آماری تحلیل واریانس رگرسیون بسط حالت هوشیاری و مسئولیتپذیری
|
||||||
Model |
Sum of Squares |
df |
Mean Square |
F |
Sig. |
|
1 |
Regression |
234.334 |
1 |
234.334 |
22.126 |
.000b |
Residual |
3219.699 |
304 |
10.591 |
|
|
|
Total |
3454.033 |
305 |
|
|
|
این جدول نشان میدهد که نمونه رگرسیون میتوان بهطور معناداری تغییرات متغیر وابسته را پیشبینی کند. چنان چه میزان بهدستآمده در تحلیل واریانس رگرسیون اگر کمتر از (05/0) باشد نتیجه گرفته میشود که بسط حالت هوشیاری در مسئولیتپذیری نقش خوبی دارد و میزان معناداری نیز در سطح 000/0 معناداری را نشان میدهد. بنابراین سطح معناداری، نتایج رگرسیون را تأیید میکند.
جدول 11: تبیین میزان همبستگی میان تفکر وجودی انتقادی با خودکارآمدی
Model |
R |
R Square |
Adjusted R Square |
Std. Error of the Estimate |
1 |
.119a |
.014 |
.011 |
4.44638 |
بررسی دادههای پرسشنامه این جدول نشان میدهد که مقدار همبستگی چندگانه (R) بین هوش معنوی یعنی متغیر برابر (11/0) و مجذور آن (R2) (01/0) را نشان میدهد. چنانچه ملاحظه میشود با توجه به ضریب همبستگی(R) نشان دهنده رابطه متغیرهای مستقل با متغیر وابسته وجود دارد؛ اما مقدار ضریب تعدیل شده ( ) برابر با 01/0 را نشان میدهد که همبستگی 01/0 بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل یعنی تفکر وجودی انتقادی و خودکارآمدی وجود دارد.
جدول 12: مشخصات آماری تحلیل واریانس رگرسیون تفکر وجودی انتقادی و خودکارآمدی
|
این جدول نشان میدهد که نمونه رگرسیون میتوان بهطور معناداری تغییرات متغیر وابسته را پیشبینی کند. چنان چه میزان بهدستآمده در تحلیل واریانس رگرسیون اگر کمتر از (05/0) باشد نتیجه گرفته میشود که تفکر وجودی انتقادی در خودکارآمدی نقش دارد و میزان معناداری نیز در سطح 038/0 معناداری را نشان میدهد. بنابراین سطح معناداری، نتایج رگرسیون را تأیید میکند.
در این جدول، معنیداری مقدار آزمون (f) 351/4 و معناداری 038/0 درسطح خطای کوچکتر از 05/. را نشان میدهد؛ پس میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیون تحقیق مرکب از متغیر مستقل چهار مقیاسه و یک متغیر وابسته مدل خوبی بوده و مجموع متغیرهای مستقل میتوانند متغیر وابسته را پیشبینی کنند.
جدول13: تبیین میزان همبستگی میان تولید معنای شخصی با خودکارآمدی
Model |
R |
R Square |
Adjusted R Square |
Std. Error of the Estimate |
1 |
.090a |
.008 |
.005 |
4.00915 |
بررسی دادههای پرسشنامه این جدول نشان میدهد که مقدار همبستگی چندگانه (R) بین تولید معنای شخصی یعنی متغیر برابر (09/0) و مجذور آن (R2) (005/0) را نشان میدهد. چنانچه ملاحظه میشود با توجه به ضریب همبستگی(R) نشان دهنده رابطه متغیرهای مستقل با متغیر وابسته وجود دارد؛ اما مقدار ضریب تعدیل شده ( ) برابر با 005/0 را نشان میدهد که همبستگی 005/0 بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل یعنی تولید معنای شخصی و خودکارآمدی وجود دارد.
جدول 14: مشخصات آماری تحلیل واریانس رگرسیون تولید معنای شخصی و خودکارآمدی
|
||||||
Model |
Sum of Squares |
df |
Mean Square |
F |
Sig. |
|
1 |
Regression |
39.494 |
1 |
39.494 |
2.457 |
.118b |
Residual |
4886.288 |
304 |
16.073 |
|
|
|
Total |
4925.782 |
305 |
|
|
|
نتیجه این جدول نشان میدهد که نمونه رگرسیون میتواند بهطور معناداری تغییرات متغیر وابسته را پیشبینی کند. چنانچه میزان بهدستآمده در تحلیل واریانس رگرسیون اگر بزرگتر از (05/0) باشد نتیجه گرفته میشود که تفکر وجودی انتقادی در خودکارآمدی نقشی ندارد و میزان معناداری نیز در سطح 118/0 معناداری را نشان نمیدهد. بنابراین سطح معناداری، نتایج رگرسیون را تأیید نمیکند.
بنابراین، در این جدول، معنیداری مقدار آزمون (f) 457/2 و معناداری 118/0 در سطح خطای بزرگتر از 05/. را نشان میدهد.
جدول 15: تبیین میزان همبستگی میان آگاهی متعالی با خودکارآمدی
Model |
R |
R Square |
Adjusted R Square |
Std. Error of the Estimate |
1 |
.061a |
.004 |
.000 |
4.12851 |
بررسی دادههای پرسشنامه این جدول نشان میدهد که مقدار همبستگی چندگانه (R) بین آگاهی متعالی یعنی متغیر برابر است (06/0) و مجذور آن (R2) (004/0) را نشان میدهد. چنانچه ملاحظه میشود با توجه به ضریب همبستگی(R) نشان دهنده رابطه متغیرهای مستقل با متغیر وابسته اندک است؛ اما مقدار ضریب تعدیل شده ( ) برابر با 000/0 را نشان میدهد که همبستگی 000/0 بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل یعنی آگاهی متعالی و خودکارآمدی وجود ندارد.
جدول 16: مشخصات آماری تحلیل واریانس رگرسیون آگاهی متعالی و خودکارآمدی
Model |
Sum of Squares |
df |
Mean Square |
F |
Sig. |
|
1 |
Regression |
19.562 |
1 |
19.562 |
1.148 |
.285b |
Residual |
5181.561 |
304 |
17.045 |
|
|
|
Total |
5201.124 |
305 |
|
|
|
نتیجه جدول نشان میدهد که نمونه رگرسیون میتواند بهطور معناداری تغییرات متغیر وابسته را پیشبینی کند. چنانچه میزان بهدستآمده در تحلیل واریانس رگرسیون اگر بزرگتر از (05/0) باشد نتیجه گرفته میشود که آگاهی متعالی در خودکارآمدی نقشی ندارد و میزان معناداری نیز در سطح 285/0 معناداری را نشان نمیدهد. بنابراین سطح معناداری، نتایج رگرسیون را تأیید نمیکند. بنابراین، در این جدول، معنیداری مقدار آزمون (f) 148/1 و معناداری 285/0 در سطح خطای بزرگتر از 05/0را نشان میدهد.
جدول 17: تبیین میزان همبستگی میان بسط حالت هشیاری با خودکارآمدی
|
||||
Model |
R |
R Square |
Adjusted R Square |
Std. Error of the Estimate |
1 |
.028a |
.001 |
-.002 |
3.36941 |
بررسی دادههای پرسشنامه این جدول نشان میدهد که مقدار همبستگی چندگانه (R) بین بسط حالت هشیاری یعنی متغیر برابر (02/0) و مجذور آن (R2) (001/0) را نشان میدهد. چنانچه ملاحظه میشود با توجه به ضریب همبستگی(R) نشان دهنده رابطه متغیرهای مستقل با متغیر وابسته ناچیز است؛ اما مقدار ضریب تعدیل شده ( ) برابر با 002/0- را نشان میدهد که همبستگی002/0 بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل یعنی بسط حالت هشیاری و خودکارآمدی قابل توجه نیست.
جدول 18: مشخصات آماری تحلیل واریانس رگرسیون بسط حالت هشیاری و خودکارآمدی
|
||||||
Model |
Sum of Squares |
df |
Mean Square |
F |
Sig. |
|
1 |
Regression |
2.751 |
1 |
2.751 |
.242 |
.623b |
Residual |
3451.282 |
304 |
11.353 |
|
|
|
Total |
3454.033 |
305 |
|
|
|
نتیجه جدول نشان میدهد که نمونه رگرسیون میتواند بهطور معناداری تغییرات متغیر وابسته را پیشبینی کند. چنانچه میزان بهدستآمده در تحلیل واریانس رگرسیون اگر بزرگتر از (05/0) باشد نتیجه گرفته میشود که بسط حالت هشیاری در خودکارآمدی نقشی ندارد و میزان معناداری نیز در سطح 623/0 معناداری را نشان نمیدهد. بنابراین سطح معناداری، نتایج رگرسیون را تأیید نمیکند. این جدول، معنیداری مقدار آزمون (f) 242/0 و معناداری 623/0 در سطح خطای بزرگتر از 05/0 را نشان میدهد.
پژوهش حاضر به منظور تبیین و شناسایی رابطه و همبستگی هوش معنوی با مسئولیتپذیری و خودکارآمدی در میان طلاب جامعه المصطفی العالمیه است. با توجه به اینکه محصلان این مرکز آموزشی از بیشتر کشورهای جهان میباشند، از این رو جامعه آماری این پژوهش، با فرهنگها، باورها و شیوههای زندگی مختلف بوده که به غنای این پژوهش افزوده است.
هدف از این پژوهش پاسخ به این سوال بوده است که آیا رابطهای بین هوش معنوی با مسئولیتپذیری و خودکارآمدی میان طلاب المصطفی وجود دارد یا خیر؟
تحلیل یافتههای پژوهش موجود به عنوان «رابطه هوش معنوی با مسئولیتپذیری و خودکارآمدی ...) میتوان بیان کرد که پژوهشهای انجام شده میان هوش معنوی با مسئولیتپذیری یا خودکارآمدی در کنار متغیرهای دیگر، انجام گرفته نشان میدهد که رابطه میان هوش معنوی و مسئولیتپذیری و خودکارآمدی، مثبت بوده است. در اینجا پژوهشهای که به سبب جستوجو به دست بنده رسیده است ذکر میکنم:
در پژوهش محمدی درویشوند و همکارش، رابطه میان هوش معنوی و مسئولیتپذیری مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها از نسبت رابطه معنادار میان هوش معنوی و مسئولیتپذیری نتیجه گرفته شده است (محمدی درویشوند و همکار،1395، ص69).
پژوهش دیگری که انجام گرفته است همبستگی میان هوش معنوی خودکارآمدی برابر با 80/0 بوده و در این صورت رابطه مثبتی را نشان میدهد. از این رو، با پرورش هوش معنوی خودکارآمدی نیز رشد مییابد (گلچین و همکار، 1391، ص54).
در تحقیقی دیگری رابطه ساده و چندگانه سلامت روان، هوش معنوی و افکار ناکارآمد در دانشجویان نشان داد که رابطه مثبت میان هوش معنوی و سلامت روان و رابطه منفی میان هوش معنوی و افکار ناکارآمد و رابطه ناکارآمد با سلامت روان و هوش معنوی میباشد (معلمی، 1387).
خانم قنبری و همکارش در پژوهشی رابطه هوش معنوی و خودکار آمدی را مورد بررسی قرار دادند و نتایج بدست آمده از این تحقیق حکایت ارتباط مثبت و معنادار R=./327 را نشان داد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای تفکر انتقادی وجودی و نیز تولید معنای شخصی قدرت پیشبینی خودکارآمدی معلمان را دارند (قنبری و همتی، 1394، 63).
پژوهش حاضر نیز نشان از رابطه داشتن و همبستگی میان هوش معنوی با مسئولیتپذیری و خودکارآمدی دارد.
در پژوهش آدجبولا[17] (2007) با عنوان رابطه بین معنویت و خودکارآمدی با کیفیت زندگی، نشان داد که رابطه مثبتی بین معنویت و خودکارآمدی وجود دارد.
در پژوهش دیگری توسط اسمیت در سال2010 و با عنوان رابطه بین خودکارآمدی و معنویت با رضایت شغلی و انگیزش با نقش متغیر میانجی رهبری تحول آفرین در بین سربازان آمریکایی انجام شد نشان داد که رابطه مثبتی بین معنویت و خودکارآمدی وجود دارد.
البته باید توجه داشت که ویژگیهای پژوهش موجود در چند مورد است: 1ـ بررسی یک متغیر با دو متغیر دیگر، 2ـ بررسی میان افرادی که دارای فرهنگهای مختلف میباشند. بهگونهای که رابطه و همبستگی میان تکتک مؤلفههای هوش معنوی با مسئولیتپذیری و خودکارآمدی باهم صورت گرفته است و نتایج به دست آمده به این شرح است:
با توجه به آزمون ضریب همبستگی، میان هوش معنوی و خودکارآمدی، ضریب همبستگی میان متغیرها، مثبت ولی در سطح پایین را نشان میدهد؛ لذا همبستگی میان تفکر وجودی انتقادی و خودکارآمدی سطح 11/0؛ و در میان تولید معنا و خودکارآمدی 09/0، میان آگاهی متعالی و خودکارآمدی 06/0 و میان حالت هوشیاری و خودکارآمدی 02/0 میباشد.
[1] . Emotional Intelligence.
[2] . Self-efficacy.
[3]. Bandura.
[4]- McGuire.
[5] . Bowling.
[6] . Crichton .
[7] . Zohar & Marshall.
[8] . Levin.
[9] . Wolman.
[10] . king.
[11]. Noble.
[12] . McMullen.
[13]. Courage.
[14]. Intuition.
[15]. Compassion.
[16]. Brouce Litchfield.
[17]. Adegbola
1- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman and Company.
2- Emmons, Robert. (1999). The psychology of ultimate concerns: Motivation and spirituality inpersonality. New York: Guilford.
3- McMullen, B., 2003, Spiritual intelligence; www. Studentbmj.com.
4- Nasel, D. D. ,2004, Spiritual Orientation in Relation to Spiritual Intelligence: A consideration of traditional Christianity and New Age/individualistic spirituality; Unpublished thesis. Australia: The university of south Australia.
5- Wolman, Richard. (2001). Thinking with your soul: Spiritual intelligence and why it matters.New York: Harmony.
6- Zohar D, Msrshall I. (2000). SQ- Spiritual intelligence, the ultimate intelligence. London: Bloombury.