The role of the family in the formation of the behavioral dimension of the child and adolescent

Document Type : Original Article

Author

0

Abstract

Man is a education . and changeable. Education is the guidance and development of an individual " s personality, which includes various physical, cognitive, emotional, personal behavior and social behavior.

in this study, first the factors affecting the growth of child and adolescent personality such as personal factors, family factors, economic, social, and healthy personality were studied, then the role of family in the formation of behavioral dimension of child and adolescent personality and some factors involved in it, including friends, and choice of friends were analyzed. also the importance and position of the family as well as the relation between the child and adolescent with that analysis have been analyzed.

in addition to the importance of the role of family and other factors, the role of هم‌سالان and other factors is the role ofSPECIAL and friends. The type of friends and the type of belief, culture, and behavior are effective in the happiness and cruelty of the child and adolescent.

from the view of islam ( verses and traditions ) in addition to the important role of family and other factors , the role of family and friends has special importance .the type of friends and their beliefs and type of belief , culture and behavior are effective in children and adolescents ' happiness .

key words : role , family , growth , personality , child , behavior .

Keywords


  1. قرآن کریم.
  2. آذربایجانی،مسعود و دیگران،روان شناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی،تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی،دانشگاه‌ها(سمت) قم:پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1387.
  3. احمدی، احمد،روان‌شناسی نوجوانان و جوانان،اصفهان: انتشارات مشعل، 1382.
  4. الموسوی الخمینی،روح الله(ره)تحریر الوسیله،الجزء الثانی،چاپ سوم، 1408 هجری قمری،قم:مؤسسه اسماعلیان.
  5. الیزابت بی،هارلوک،ترجمه؛ پرویز شریفی، درآمدی بر روان‌شناسی شخصیت،با تأکید بر تحلیل عوامل مؤثر بر رشد شخصیت، تهران: آوای نور، 1394.
  6. اولین جلسه آموزشی خانواده،با موضوع تحولات زیستی- روانی- اجتماعی نوجوانان،تهیه و تنظیم: سبحانی فرد،مجتمع آموزش غیر دولتی نور ایمان،سال تحصیلی 92- 91.
  7. بیابانگرد،اسماعیل،روان شناسی نوجوانان،تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1376.
  8. حرعاملی،محمد بن حسن،وسائل الشیعه،ج 4، قم: مؤسسه آل البیت، 1409 ق.
  9. حیدری،اکرم(گیتی)،روان شناسی رشد و اختلالات روانی رایج در کودکان، ناشر: مؤلّف، 1372.
  10. دبس،موریس،چه می‌دانم، بلوغ، ترجمه:حسن صفاری،مؤسسه مطبوعاتی علمی، 1335.
  11. دهخدا،علی اکبر،لغت نامه دهخدا،مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1377.
  12. رالف موس،نظریه‌های بنیادی درباره نوجوانی،ترجمه صدیقی و همکاران،تهران:انتشارات عطایی،1375.
  13. سوسن سیف و دیگران،روان‌شناسی رشد(1)،تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاه‌ها(سمت) 1383.
  14. سیدنی،جوراد،تدلاند سمن،ترجمه فرهاد منصف،شخصیت سالم از دیدگاه روان‌شناسی انسان گرا، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، چاپ اول، 1387.
  15. شرفی،محمد رضا،دنیای نوجوان،مؤسسه فرهنگی منادی تربیت،چاپ هفتم، 1383.
  16. شعاری‌نژاد،علی اکبر،روان‌ شناسی رشد،مؤسسه اطلاعات، تهران: 1378
  17. طوسی،محمد بن حسن،امالی، ترجمه:حسن زاده،انتشارات اندیشه هادی،قم: 1388.
  18. کارول، براون، روان‌ شناسی رشد،ترجمه:علی‌ اکبر دهکردی،تهران: نشر روان، 1393.
  19. ل، ج، کرانباخ،روان‌شناسی تربیتی، ترجمه:رضوی، انتشارات دهخدا، تهران: 1351.
  20. لنگرودی،محمدجعفر،مبسوط در ترمینولوژی حقوق، ج3،چاپ دوم، 1381،نشر گنج دانش.
  21. ماریانا کتی،رشد مهارت‌های اجتماعی،رفتاری و هیجانی کودکان،ترجمه:مژگان حیاتی،تهران: نشر دانژه، 1393.
  22. معیری،محمد طاهر ،بچه‌های خوب، پرورش بد،تهران: امیر کبیر، 1378.
  23. ونَدِر زَندِن،جیمز، روان شناسی رشد،ترجمه:حمزه گنجی،تهران: مؤسسه نشر ساوالان،چاپ دوم، 1385.